Τρίτη 16 Ιανουαρίου 2018

Οι θύτες, τα θύματα και οι περίεργοι


Καθώς μεγάλωνα, συνήθιζα να παρατηρώ τις ανθρώπινες σχέσεις τριγύρω μου. Οκ και κάποιες λίγες φορές να τις ζω κιόλας. Αυτό που παρατηρούσα σε πάρα πολλές από αυτές ήταν ότι τα άτομα που τις αποτελούσαν αναλάμβαν ακούσια ή μη, κάποιους συγκεκριμένους ρόλους. Δύο ρόλους βασικά. Του θύτη και του θύματος.

Θύτης, στο πλαίσιο μίας κοινωνικής σχέσης, είναι αυτός που θα επιβάλλει την θέληση του στο άλλο άτομο, που μαζί με αυτό αποτελούν αυτή τη σχέση. Κάποιοι θα το χαρακτηρίσουν ισχυρή προσωπικότητα, ή πιο ισχυρή προσωπικότητα. Ο θύτης συνήθως δεν ενδιαφέρεται για τις επιθυμίες του άλλου ατόμου, το αντίθετο θα νιώσει την όποια ικανοποίηση μόνο αν πραγματοποιηθούν οι δικές του. Εφόσον συμβεί αυτό όλα πάνε καλά. Έχουν υψηλή αίσθηση αξιοπρέπειας, της δικής τους, αντίθετα έχουν μηδαμινή αντίληψη ή έγνοια για την αξιοπρέπεια των άλλων. Γενικότερα έχουν μία αίσθηση ανωτερότητας, θεωρούν ότι γεννήθηκαν για να γαμάνε και να δέρνουνε.

Θύμα, στο ίδιο πλαίσιο, είναι το συμπλήρωμα του θύτη. Είναι τα άτομα που οποιαδήποτε προσωπική τους επιθυμία, την αφήνουν στην άκρη, όταν αυτή έρχεται σε αντίθεση με αυτές του Θύτη. Κάποιες φορές αναίμακτα, κάποιες φορές όχι. Αυτό που τους οδηγεί σε αυτές τις υποχωρήσεις, είναι η εξάρτηση τους από τον Θύτη, η οποία πολλές φορές είναι λόγω πρακτικών καταστάσεων, και άλλες στο χειρότερο σενάριο, είναι λόγω του συναισθηματικού δεσίματος που έχουν μαζί του. Μπορεί να έχουν πλήρη επίγνωση και αίσθηση της έννοιας της αξιοπρέπειας, αλλά κακά τα ψέμματα, δεν φαίνεται να τη δίνουν ιδιαίτερη σημασία, μια και προτεραιότητα τους είναι τα «αγαθά» που τους προσφέρει η εξάρτηση από τον θύτη τους. Τι και αν έχουν προσωπικότητα; Την ξεχνάνε όταν σφίγγουν οι κώλοι.

Και έτσι κάπως καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να αγαπούν και να μην αγαπιούνται, διότι η αγάπη και κάθε συναίσθημα σημαίνει πράξεις, τα λόγια είναι απλά βιτρίνα και άνθρωποι οι οποίοι είναι καταδικασμένοι να αγαπιούνται και να μην αγαπάνε. Ωραία όλα αυτά. Και ποιος ο λόγος της παραπάνω «ανάλυσης» . Δεν υπάρχει κάποια έκπληξη. Από τη στιγμή που ζούμε σε μία «κοινωνία» που λατρεύει την ιεραρχία οποιουδήποτε επιπέδου, που λειτουργεί βάση του ανταγωνισμού και όχι της συλλογικότητας, από τη στιγμή που μεγαλώνουμε όλοι σε αυτό το αρρωστημένο κατά τον γράφοντα περιβάλλον, είναι απόλυτα λογικό να το μεταφέρουμε και στην καθημερινότητα μας και εν συνεχεία και στις κοινωνικές σχέσεις μας.Bέβαια κάποιοι θα υποστηρίξουν ότι αυτή είναι και η γοητεία του ανθρώπινου είδους, το γεγονός ότι είμαστε όλοι διαφορετικοί.  Το πως έχουν καταφέρει να ταυτίσουν στο μυαλό τους τις έννοιες της «διαφορετικότητας» και της «ανισότητας», είναι κάτι που ακόμα και σήμερα μου διαφεύγει, αλλά αν το είχα ήδη καταλάβει δεν θα έγραφα αυτό το κείμενο.

Δυστυχώς αυτός είναι ο κανόνας. Ευτυχώς κάθε κανόνας έχει και τις εξαιρέσεις του. Δεν το λέω επειδή καταλήφθηκα από κάποια αφελή αισιοδοξία. Έχω γνωρίσει ανθρώπους, καθώς και έχω ζήσει ανθρώπινες σχέσεις, που δεν βασίζονται στην επιβολή και στην υποχώρηση, το αντίθετο βασίζονται στην αλληλέγγυα προσπάθεια, να αντέξουν στις οποιεσδήποτε δυσκολίες της ζωής και να μοιραστούν μαζί τις ομορφιές της. Αυτές οι σχέσεις αποτελούνται από δύο διαφορετικά άτομα, με ένα σημαντικό κοινό διπλό στοιχείο όμως. Δεν γουστάρουν να είναι θύτες και ταυτόχρονα δεν ανέχονται να είναι θύματα κανενός, ούτε καν των συναισθημάτων τους. Οι υπόλοιποι τους αποκαλούν "περίεργους". Εγώ τους αποκαλώ τελείως αυθαίρετα, αμυνόμενες προσωπικότητες. Αμυνόμενες διότι δεν θα «επιτεθούν» για να αποκτήσουν αυτά που τους ενδιαφέρουν, αλλά θα αμυνθούν όταν θα αντιληφθούν ότι θα βρεθεί κάποιος στο δρόμο τους που θα θέλει να τους τα στερήσει. Προσωπικότητες, διότι όπως προανέφερα, την προσωπικότητα που έχουν δεν την ξεχνάνε ποτέ, ανεξάρτητα με το πόσο στριμόκωλες καταστάσεις αντιμετωπίζουν, αντίθετα πολλές φορές εκείνη είναι η στιγμή που θα λάμψουν περισσότερο από ποτέ.

Οι αμυνόμενες προσπικότητες δεν θα ανεχτούν ποτέ ένα θύτη πάνω από το κεφάλι τους, αλλά θα βαρεθούν και ένα θύμα που θα εμφανιστεί ετοιμοπαράδοτο στο πιάτο τους. Μάλιστα θα του δώσουν πολύ σύντομα την ελευθερία του, όντας ειλικρινείς απέναντι του. Όλο αυτό φυσικά θα έχει σαν συνέπεια, να αντιμετωπίζουν προβλήματα στην ποσότητα των κοινωνικών σχέσεων που θα ανήκουν. Και αυτό μερικές φορές θα τους φαντάζει τρομακτικό. Αλλά γνωρίζουν και αν δεν γνωρίζουν θα μάθουν, ότι θα αποζημιωθούν και με το παραπάνω όταν θα συναντήσουν ανθρώπους σαν αυτούς. Και θα γευτούν αυτή τη μαγική ποιότητα των στιγμών, που μοιράζονται μεταξύ ανθρώπων, διαφορετικών και ίσων. Δίκαιο μου φαίνεται.


2 σχόλια:

  1. Οι πιο πολλοι εχουμε ελευθεριες ( που προβαλονται ως ελευθεριες και δικαιωματα) και υποχρεωσεις (που προβαλονται ως υποταγη η θυματοποιηση) και ολα αυτα πηγαζουν απο τις δεξιοτητες μας και τις αδυναμιες μας. Αν δεν αναγνωριζεις τις αδυναμιες σου μιλας μονο για ελευθερια και δικαιωματα, αν το μονο πραγμα που αναγνωριζεις ειναι η ελευθερια και τα δικαιωματα, εχεις μεγαλη πιθανοτητα να εισαι ενας επιβλητικος θυτης, αν αναγνωριζεις μονο τις αδυναμιες σου και οχι τις δυνατοτητες σου, αναγνωριζεις μονο υποχρεωσεις πρεπει εχεις μεγαλη πιθανοτητα να καταληξεις θυμα (ητε των καιρων, ητε των αλλων).
    Δεν ειναι το προβλημα η επιβολη αυτη καθεαυτη το προβλημα οτι καθε διαφορετικο μοντελο εχει ενα πλαισιο εφαρμογης ΠΧ πρεπει να μαθεις να επιβαλεσαι οταν πρεπει και οχι οταν θελεις, πρεπει να μαθεις να εξουσιαζεσαι οταν ξερεις πως δεν ξερεις και ο αλλος ξερει, πρεπει να αφηνεις ελευθερο χωρο στα ζητηματα που δεν εισαι υπευθυνος, στα ζητηματα που εισαι συνυπευθενος να αφηνεις χωρο στο λαθος μονο αν προκειται να το αντεξεις (ειμαι υπερ).
    Δεν υπαρχει μια υπερτατη εννοια που πρεπει να υπηρετουμε π.χ την ελευθερια, την πειθαρχια κτλπ γιατι καμια απο αυτες δεν λυνει τα παντα και καλο ειναι να να αρχισει ο κοσμος να αντιμετωπιζει τα πραγματα γι αυτο που ειναι και οχι για αυτο που θελουμε να ειναι και να κανουμε μακροσυρτα κειμενα για το τι ειναι ελευθερια, για να την προσαρμωσουμε στα γουστα μας.
    Οι συμφορες δεν ερχονται μονο απο κακεντρεχια αλλα και απο την μη παραδοχη του λαθους, το ενα εχει φορεα την ακραια αντικειμενοποιηση των παντων και το αλλο εχει φορεα τα αισθηματικα παθοι, οι κολλεκτιβιστικες ιδιεολογιες του σημερα πρεπει να αντιληφθουν τα συνορα τους και να μην πατουν το ποδι τους εκει που δεν εχουν αποτελεσμα, αλλιως οι διπλωματικες αντιδρασεις μεταξυ ανθρωπων παντα θα ειναι συγκρουσιακες και θα εχουμε θυτες και θυματα
    Οσο για τα καινουρια προβληματα αν ειναι για να λυσουμε 5 απο αυτα να καταστρεψουμε 10 λυμμενα απο τα παλια καλυτερα να μην υπαρχει ψευτοπροοδος σε αυτους του συγκεκριμενουν τομεις που συμβαινει αυτο, το κανουν οι κολλεκτιβιστες του σημερα γιατι δεν παραδεχονται οτι τα νοητα συνορα των ιδεολογιων τους δεν εχουν πεδιο εφαρμογης παντου
    Η επιβολη του λαθους ειναι χειροτερη απο την κακεντρεχη επιβολη γιατι τη δευτερη την αντιλαμβανεσαι και αμυνεσαι, ενω στην πρωτη ανοιγεις τις αμυνες σου στο λαθος και μπορει να καταληξει σε συνηθεια που να μην αλλαζει, οταν τα πονταρεις ολα στην ελευθερια και στην εκτονωση χανεις τον ελεγχο των συνορων του εγω σου και ειτε επιβαλεσαι ητε υποτασεσαι ητε εισαι τυχερος με ταλεντο και τα κανεις αυτα σε εναν νοητο κοσμο που δεν ενοχλεις κανενα. (Το διαβασα τυχαια αυτη ειναι η αποψη μου)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα. Δεν διαφωνώ καθόλου, με όλα αυτά που γράφεις στο εκτενές σχόλιο σου. Αναλύεις πολύ καλά τις εκάστοτε συμπεριφορές. Εκτός από ένα στοιχείο, το οποίο, αν δεν σε πειράζει θα συμπληρώσω εγώ. Αυτό είναι η συχνότητα μεταξύ των συμπεριφορών σε μία ανθρώπινη σχέση. Αν επαναλαμβάνεται είτε η μία είτε η άλλη συμπεριφορά, σε μία ανθρώπινη σχέση(οποιουδήποτε επιπέδου) τότε μιλάμε για κατάσταση θύτη-θύματος. Είναι απόλυτα φυσιολογικό και θεμιτό να υπάρχει εναλλαγή αυτών των συμπεριφορών, στο πλαίσιο μίας σχέσης. Το πρόβλημα κατα τη γνώμη μου, είναι όταν χάνεται, αυτή η εναλλαγή.

      Διαγραφή